اسکرچ چیست ؟

اسکرچ یک نرم افزار، محصول دانشگاه MIT که هدف از تولید آن تقویت تفکر محاسباتی کودکان می‌باشد. زبان برنامه نویسی در اسکرچ به صورت برنامه نویسی بلوکی می‌باشد که دانش‌آموزان باید از بین این بلوک های (بلاک‌) آماده بهترین بلوک را انتخاب کرده و استفاده کند. با نرم افزار اسکرچ کودکان می‌توانند با بهره‌گیری از خلاقیت خود پروژه‌های متنوع چندرسانه‌ای از قبیل انیمیشن، داستان، بازی و … بسازند و این پروژه‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. از سال ۲۰۰۷ تا کنون هزاران نفر در سرتاسر دنیا چیزی بیشتر از ۶ میلیون پروژه ساخته و با یکدیگر در وب سایت دانشگاه MIT به اشتراک گذاشته‌اند. 

شیوه تفکر منطقی
برنامه نویسی با استفاده از اسکرچ یک روش ایده‌آل برای پرورش خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله می‌باشد.  به علاوه استفاده از آن به پرورش مهارت‌های کار با ابزارهای فناوری اطلاعات کمک می‌­کند. هنگامی که کودکان با ابزارهای برنامه شده است.

چرا فرزند شما باید اسکرچ را فرا بگیرد؟

  
 
برای مطالعه ی ادامه مقاله روی کلمه اسکرچ کلیک کنید .

منبع : آکادمی یاسان 
 

برنامه نویسی کودکان

برنامه نویسی برای کودکان کم و سن و سال در نگاه اول، یک کار غیر ممکن به نظر می‌آید، اینکه از کودکان بخواهیم که در بدو ورود به این دنیای جدید، خودشان را با توانایی ساخت یک اپلیکیشن تصور کنند، کار بسیار سنگینی خواهد بود. اما این واقعیت کاملا قابل دستیابی است. با وجود برنامه‌ها و سایت‌ها، و اسباب بازی‌های کثیری که امروزه وجود دارند، کدنویسی می‌تواند جذاب و قابل هضم باشد.

در ساده‌ترین حالت ممکن، کدنویسی چگونگی ارتباطِ ما با کامپیوترها می‌باشد، برای نمونه: ابزارهایی که استفاده می‌کنیم تا یک وب سایت، اپلیکیشن، بازی کامپیوتری و ... را راه اندازی نماییم. یادگیری کدنویسی مشابه یادگیری صحبت کردن و نوشتن به یک زبان به خصوص می‌باشد.

اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان 

در این قسمت به صورت خلاصه با مواردی که اهمیت آموزش برنامه نویسی کودکان را دوچندان می کند اشاره خواهیم کرد : 
  1. مزیت رقابتی در بازار کار 

  2. درک دنیای امروز و آشنایی بیشتر با تکنولوژی روز

  3. محیط جذاب و لذت بخش کدنویسی

  4. افزایش خلاقیت کودکان 

  5. تقویت مهارت ریاضی کودکان 

  6. تقویت مهارت حل مسئله 

  7. یادگیری مهارت های رایانه ای

  8. افزایش انعطاف پذیری کودکان 

  9. هنر درست اندیشیدن

تا به اینجا به صورت خلاصه و تیتر وار مزایای آموزش برنامه نویسی کودکان را برشمردیم ؛ مقاله کامل برنامه نویسی کودکان آکادمی یاسان را مطالعه فرمایید .